Pokud si myslíte, že za skvělý web je zodpovědný pouze jeho realizátor, jste na omylu. Velkým dílem se na něm podílí také samotný zákazník. Aby byl výsledek dokonalý, je totiž třeba pečlivě specifikovat, o co vlastně máte zájem.
Dobrý den, prosím vás o cenovou kalkulaci na vytvoření webových stránek a následnou správu.
I takhle bohužel vypadají poptávky od zákazníků, jež dostávají digitální agentury. Pro web na míru je to ovšem žalostně málo. Co z takové poptávky dokážete vyčíst? Zhola nic. A v Beneficio se rozhodli těmto poptávkám jednou pro vždy učinit přítrž. Zveřejnili velmi pěkný návod, jak sepsat správné zadání pro profesionální webové stránky, a dokonce připravili mustr, který vám tuhle práci usnadní.
Co vlastně od webu očekáváte?
Nejdříve byste si měli ujasnit, co přesně od webu očekáváte. Jaké jsou vaše marketingové strategie? Chcete jen podpořit brand, zvýšit počet poptávek, nebo třeba snížit počet dotazů na zákaznickou podporu?
Jednoznačně si stanovte, proč toužíte po novém webu a jaké výhody by vám měl přinést. Na konci pak budete lépe schopní vyhodnotit, zda se cíl podařilo naplnit.
Jakou by měl mít web strukturu?
Klienti častokrát přijdou s tím, že by chtěli responzivní design, web, který je přehledný a dobře se používá. Ano, o tohle už se postarají vývojáři. Vy ale musíte definovat, jaká má být základní struktura webu. Které informace si na něm přejete prezentovat? Jaké stránky má mít? S rozložením prvků nebo navigací vám pomůže odborník, webdesignér však netuší, jaké informace jsou ve vašem odvětví nejdůležitější a co chcete veřejnosti sdělit.
Popište funkcionalitu
Jednou věcí je, jak web vypadá, druhou, jaké funkce má podporovat. Je velký rozdíl, zda toužíte pouze po informačním webu, nebo po celém systému, jenž umožňuje registraci a přihlašování uživatelů. Nemusíte definovat, jak má funkcionalita fungovat, spíš vysvětlete, co má dělat, jaký výsledek má generovat.
Odborníci vidí více než vy. Vy chcete klientskou zónu, kam se zákazník přihlásí, aby si stáhl soubory. Webdesignér či odborník na digitální marketing z agentury už ví, že pro tohle bude potřeba rovněž registrace uživatelů, formulář pro obnovu zapomenutého hesla, správa obsahu klientské zóny atd.
Poukázat na vzor je dobré, ale…
Klienti častokrát přijdou s nějakým konkrétním webem a přáním získat podobný. Ono to ale není vždy možné, protože není transparentně vidět dovnitř. Není jisté, co všechno daný web umí, jaké má funkce. Proto taková specifikace rozhodně nestačí.
Detaily s vámi doladí odborníci
Zadání samozřejmě nemusí být perfektní, vždy byste ho nakonec měli projít s odborníkem a doplnit vše, co je třeba. Na věc tedy nemusíte být sami. A už vůbec ne, když si stáhnete mustr od digitální agentury Beneficio. Najdete ho na blogu Beneficio.