Historie nejrozsáhlejšího českého úzkokolejného systému sahá do roku 1897, kdy byla první úzkokolejová trať v Čechách otevřena v délce 33 km z Hradce do Nové Bystřice. Již v roce 1906 k ní přibylo pokračování v délce 46 km do Obrataně. Rozchod kolejí je jen 760 mm, pro srovnání normální rozchod je 1435 mm. Historie železnice byla komplikovaná, jak to už bývá. Záchranou se ukázala privatizace v letech 1997-98. Zůstal tak zachován technický klenot, který dodnes funguje a ukazuje střípky z minulosti i pro dnešního člověka. Stačí už jen první nasátí atmosféry na stanici, kde vedle sebe stojí budova Českých drah a Jindřichohradecká místní dráha.
Vše je připraveno k jízdě, můžete nastupovat
Lokomotiva spustí svižný hvizd z píšťaly, přichází trhnutí a prokluzování kol lokomotivy po uvolnění tlaku a rozjíždíte se. Samozřejmě, žádná F1 se nekoná, všechno jde pěkně pomalu, skvělý relax po útěku z uspěchané reality. Spouštíte okénko a sledujete ubíhající krajinu. Vše buší, rachotí, za lokomotivou je plno kouře. A pokud vystrčíte hlavu z okna. Světe div se, do obličeje i vlasů vás bičují kousky uhlíků vyletující z komína lokomotivy. Nevadí, za ten pohled to stojí. Začíná první stoupání, po levé ruce máte Hamerský potok, následuje zastávka Blažejov, projíždíte mezi Krvavým a Ratmírovským rybníkem. Další zastávka je v Malém Ratmírově, poté Střížovice a po průjezdu po nově vybudovaném můstku se dostáváte do stanice Kunžak – Lomy.
Na zastávce Kaproun se lidé hrnou ven
Co se děje? Inu, síla Járy Cimrmana nemá hranic a i toto místo je spjato s legendou. Jak říká tabulka, v roce 1900, přesněji v noci z 28. na 29. června, zde byl Mistr Jára Cimrman vysazen z vlaku z Nové Bystřice. V roce 1930 na jeho počest zřídili na tomto místě zastávku a na 100 výročí zde byla dokonce odhalena i pamětní deska. Blíží se konec cesty – Nová Bystřice. Najdete tu vlakové muzeum, lokomotiva načerpá vodu a po nějakém čase se vrací zpět.
Obrázek převzat z portálu: http://www.navzduchu.cz/